MME 2, grød eller vælling?

4. maj 2009

Alder:
4 mdr.

MME 2, grød eller vælling?

Hej Helen,

Jeg har en dejlig datter på 4 mrd, Astrid. Jeg har brug for lidt vejledning i forhold til hendes kost. Jeg tror at hun har brug for lidt ekstra.

Jeg ammede hende fuldt ud til hun var 3 mrd. Den sidste måned, jeg ammede hende, havde jeg på fornemmelsen at hun ikke blev helt mæt. Det endte med at hun havde tabt sig 100 gram på en måned, og var langt mere passiv end hun tidligere havde været. Hun sov meget mere om dagen, og hun lå stortset ved brystet hele natten. Tilsidst var hun rigtig urolig og utilfreds, og græd og hev i brystet. Hun havde ikke rigtig afføring længere, og hun tissede næsten heller ikke.

Jeg begyndte at give hende flaske i påsken, først som supplering, men jeg havde slet ikke mere mælk, så nu er hun blevet flaskebarn.
Jeg har nu fået min dejlige, glade pige tilbage, så det har været den rigtige beslutning. Hun sover godt om natten og er nu meget mere vågen om dagen. Hun snakker og griner, vender og drejer sig. Der er fuld fart på hende.

Hun sover rigtig godt. Hun vågner mellem kl. 6 og 8 om morgen. Hun får en lang formiddagslur, og så 1 eller 2 lure mere om dagen, afhængig af om hun er stået tidligt eller sent op om morgen. Jeg vil tror at hun sover 4-6 timer om dagen.
Hun bliver lagt mellem kl. 19 og 20 om aften, og sover så hele natten, kun afbrudt af en enkelt ...

Annonce

... flaske.

Astrid får 6-7 flasker i døgnet med 185 ml - 5-6 flasker om dagen, og en om natten. Jeg giver hende Hipp.
Hun kan spise langt mere end det. Det er kun fordi at der ikke er mere i flasken, at hun stopper. Hun brokker sig lidt, når den er tom.

Hendes afføring er fin nu, hun har 1-2 fyldte bleer om dagen. Men hun tisser MEGET. Hendes bleer er godt tunge.

Hun er en stor pige. Hun vejede 4125 gram ved fødslen, og vejer idag 7400 gram. Hun har taget lidt over 1 kg på siden på påsken.

Jeg snakkede med sundhedsplejesken, da hun var her for en uge siden, men jeg blev ikke klogere. Først mente hun at jeg skulle give hende grød, så sagde hun vælling, så grød og vælling, så MME2. Jeg var endnu mere forvirret, da hun gik, end da hun kom.

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal give hende. Grunden til at jeg mener at hun skal have lidt mere, er at hun stadig ikke er helt mæt, tisser meget og at jeg mener at hun tager ret meget på i vægt.
Jeg ville mene, at jeg skulle gå over til at give hende MME 2 nu, og se hvordan det går, om hun bliver mere mæt af det.
Hvis hun stadig har brug for mere, så begynde at give hende en flaske vælling inden hun skal i seng.

Nåh, det blev en lang smøre. Jeg havde vist brug for at fortælle lidt om vores forløb. Jeg glæder mig at til at høre fra dig, og hvad du mener jeg skal gøre.

Venligst Tine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer