Brev:
MME 2, grød eller vælling?
4. maj 2009
Alder:
4 mdr.
MME 2, grød eller vælling?
Hej Helen,
Jeg har en dejlig datter på 4 mrd, Astrid. Jeg har brug for lidt vejledning i forhold til hendes kost. Jeg tror at hun har brug for lidt ekstra.
Jeg ammede hende fuldt ud til hun var 3 mrd. Den sidste måned, jeg ammede hende, havde jeg på fornemmelsen at hun ikke blev helt mæt. Det endte med at hun havde tabt sig 100 gram på en måned, og var langt mere passiv end hun tidligere havde været. Hun sov meget mere om dagen, og hun lå stortset ved brystet hele natten. Tilsidst var hun rigtig urolig og utilfreds, og græd og hev i brystet. Hun havde ikke rigtig afføring længere, og hun tissede næsten heller ikke.
Jeg begyndte at give hende flaske i påsken, først som supplering, men jeg havde slet ikke mere mælk, så nu er hun blevet flaskebarn.
Jeg har nu fået min dejlige, glade pige tilbage, så det har været den rigtige beslutning. Hun sover godt om natten og er nu meget mere vågen om dagen. Hun snakker og griner, vender og drejer sig. Der er fuld fart på hende.
Hun sover rigtig godt. Hun vågner mellem kl. 6 og 8 om morgen. Hun får en lang formiddagslur, og så 1 eller 2 lure mere om dagen, afhængig af om hun er stået tidligt eller sent op om morgen. Jeg vil tror at hun sover 4-6 timer om dagen.
Hun bliver lagt mellem kl. 19 og 20 om aften, og sover så hele natten, kun afbrudt af en enkelt flaske.
Astrid får 6-7 flasker i døgnet med 185 ml - 5-6 flasker om dagen, og en om natten. Jeg giver hende Hipp.
Hun kan spise langt mere end det. Det er kun fordi at der ikke er mere i flasken, at hun stopper. Hun brokker sig lidt, når den er tom.
Hendes afføring er fin nu, hun har 1-2 fyldte bleer om dagen. Men hun tisser MEGET. Hendes bleer er godt tunge.
Hun er en stor pige. Hun vejede 4125 gram ved fødslen, og vejer idag 7400 gram. Hun har taget lidt over 1 kg på siden på påsken.
Jeg snakkede med sundhedsplejesken, da hun var her for en uge siden, men jeg blev ikke klogere. Først mente hun at jeg skulle give hende grød, så sagde hun vælling, så grød og vælling, så MME2. Jeg var endnu mere forvirret, da hun gik, end da hun kom.
Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal give hende. Grunden til at jeg mener at hun skal have lidt mere, er at hun stadig ikke er helt mæt, tisser meget og at jeg mener at hun tager ret meget på i vægt.
Jeg ville mene, at jeg skulle gå over til at give hende MME 2 nu, og se hvordan det går, om hun bliver mere mæt af det.
Hvis hun stadig har brug for mere, så begynde at give hende en flaske vælling inden hun skal i seng.
Nåh, det blev en lang smøre. Jeg havde vist brug for at fortælle lidt om vores forløb. Jeg glæder mig at til at høre fra dig, og hvad du mener jeg skal gøre.
Venligst Tine